In 2021, in line with the commitment set out in the Life is our Duty purpose statement of this Life Company, we drew up our people strategy with the aim of contributing to the creation of a working environment that is safe, inclusive and based on the involvement of our workforce, to whom will be offered an experience of quality and a pathway of growth and of constant development.
At 31 December 2021, there was an A2A Group workforce of 12,370 people (+8% compared with 2020), including 2,259 women and 1,337 under the age of 30. A steady working relationship remains a Group prerogative: 96.6% of employees have a permanent contract.
In order to ensure the safety of our personnel during the pandemic and, at the same time, guarantee the continuation of their activities, we boosted the digital transformation process, taking advantage of smartworking as a great opportunity and involving 4,900 people during the year.
This process also involved an activity of digital inclusion of operational staff, providing a digital A2A identity for over 4,000 people (initially even without just a corporate e-mail address).
Employees
Employees involved in training on sustainability and SDGs (% out of total)
Women in positions of responsibility (% out of total in such positions)
Injury frequency rate (IF)
With reference to the implementation of measures to promote gender equality in treatment and opportunity throughout the entire corporate organization, we have, for many years, been taking concrete action to foster gender inclusion. Our commitment was actualized in late 2021 with the signing of Women’s Empowerment Principles, a statement of planned commitment in seven principles defined by the UN Global Compact and UN Women to promote female employment and gender equality as a factor of innovation and growth for companies. Furthermore, the chief executive has signed up to the G20 EMPOWER Advocates - Valore D network, a global grouping of CEOs with a frontline commitment to the promotion of diversity and female talent in the workplace.
In 2021, to back up the Group’s commitment to promoting an increasingly inclusive working environment free of stereotypes, we launched a call to action for the creation of a working group dedicated to D&I issues with the aim of defining strategy, objectives and initiatives in the spheres of Culture, Generations, Sexual orientation and gender identity, Disability. The working group is made up of over 60 colleagues, men and women, with different backgrounds, levels of seniority, skills and company roles, headed for each issue by an HR member of staff and a sponsor identified in the management committee.
Il Gruppo si impegna attivamente a garantire un ambiente di lavoro sano e salubre per tutti i lavoratori, siano essi dipendenti, appaltatori o collaboratori. A2A promuove una cultura del rispetto della persona e dei suoi diritti umani e adotta specifiche misure (come la Policy sui Diritti Umani o il sistema di segnalazione Whistleblowing) volte a contrastare l’insorgere di fenomeni di molestie sessuali o vessazioni fisiche e psicologiche all’interno dei luoghi di lavoro. I Sistemi di Gestione della Salute e Sicurezza coprono il 97% della popolazione aziendale, tutte le attività e tutti i luoghi di lavoro del Gruppo.
Tra le iniziative messe in campo nel 2023 per sensibilizzare i dipendenti sul tema della sicurezza sono state erogate 123.578 ore di formazione specifica; inoltre, si è svolta una campagna di sensibilizzazione Sicurezza, in Amsa, rivolta a tutti i preposti, finalizzata a renderli consapevoli della centralità del loro ruolo nella gestione della sicurezza sul lavoro.
Infine, anche nel 2023 è proseguita l’attività del tavolo di lavoro permanente “HSE from Procurement”, basato sulla necessità di fissare lungo tutto il processo di gestione degli acquisti una serie di elementi specifici e necessari per poter presidiare correttamente dal punto di vista HSE tutto il processo di affidamento a contractor esterni.
Il Gruppo presidia costantemente anche la salute dei lavoratori in relazione al rischio specifico per le differenti mansioni presenti negli ambienti di lavoro.
Il servizio di sorveglianza sanitaria è effettuato in prevalenza nei 66 presidi sanitari distribuiti sul territorio nazionale. Nel 2023 sono state effettuate circa 8.500 visite mediche di idoneità alla mansione e oltre 19.000 accertamenti in conformità ai protocolli sanitari. I medici competenti hanno inoltre svolto oltre 200 sopralluoghi presso gli ambienti di lavoro. Dal 2021 sono attivi gli Health Pod “Capsula” per dare l’opportunità a un numero crescente di colleghi di aumentare la consapevolezza del proprio livello di benessere attraverso alcune misurazioni che il dispositivo permette di effettuare: stato di forma fisica complessivo, grado di resilienza allo stress, livello di invecchiamento cellulare e stile alimentare.
Nel 2023 è stata condotta, per il secondo anno consecutivo, una Engagement Survey di Gruppo a cui hanno risposto oltre 7.000 dipendenti. Il livello di adesione ai valori della Life Company si conferma elevato con l’82% dei rispondenti.
L’indagine esplora quattro dimensioni fondamentali per l’engagement: ambito individuale, relazionale, organizzativo e valoriale. Tutte e quattro le dimensioni prese in esame – che costituiscono l’ecosistema di A2A – evidenziano una percezione positiva da parte delle persone, che dichiarano un grande senso di appartenenza ed un forte legame con l’azienda.
La survey ha consentito inoltre di mettere in luce alcune aree di possibile miglioramento tra cui: opportunità di crescita professionale, riconoscimento del contributo individuale, gestione dei confini tra vita privata e vita lavorativa (per gli smartworker), allineamento valoriale ai principi della Life Company (per i colleghi più operativi).
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Services
A2A S.p.A. - P.I. 11957540153